dinsdag 11 maart 2014

Wat een zegen! Het vak Ethiek op school




Iedereen is gelijk op een openbare school in Australië. Allemaal dragen de kinderen hetzelfde uniform en dezelfde schoenen. Sieraden zijn niet toegestaan. Haren opgestoken met elastiekjes in de kleur van de jurkjes.

De afkomst kun je alleen raden als mama dochterlief in een Porsche afzet of haar kids uit een roestige pick-up truck laat stappen. Wij zijn de enigen die op de fiets naar school komen.

Religie-hopping
Op alle openbare scholen wordt een uur per week godsdienstles gegeven. Op onze basisschool kun je kiezen uit Anglicaans, Baha'i, Katholiek, Jodendom of Orthodox, maar het niet de bedoeling dat je aan religie-hopping doet. Je gelooft in één ding, of niet. Van andere godsdiensten hoef je niks te weten. Jammer als je moslim of boeddhist bent, dan zul je naar een andere school moeten.

Nieuw curriculum
Kinderen in de niet-religie-klas, zitten in een apart lokaal en krijgen geen les. Quiet time, noemen ze dat. Tot twee jaar geleden was er een wet die het verbood dat deze kinderen iets zouden leren in dat uur. Na jarenlang gepush door ouders die een zinvolle besteding wilden voor hun kinderen, is er een curriculum ontwikkeld en goedgekeurd door het ministerie van onderwijs. Sinds twee jaar wordt er het vak ‘Ethiek‘ aangeboden. Wat een zegen!

Omslachtig
Let wel: als ouder moet je eerst opgeven dat je kind in een niet-religie-klas wenst te komen en pas dan ontvang je de brief met de vraag of jouw kind Ethiek lessen wil bijwonen. ‘Waarom kun je niet naast het vakje Katholiek of Orthodox, een vakje Ethiek aankruisen?’ vraag ik verbouwereerd. ‘Nee, dat mag niet. Het is niet toegestaan om Ethiek te vermelden’, zegt het hoofd van de school en kijkt me streng aan. Ik weet inmiddels dat het beter is om mijn mond te houden.

Respectvol oneens zijn
Ik ben sinds een jaar docent ethiek. Als Nederlander in het buitenland ben je nou eenmaal gewend om anders te denken. In deze lessen leren kinderen niet wát ze moeten denken maar hóe ze moeten denken. Antwoorden zijn niet goed of fout en dat is een nieuw fenomeen voor de meesten die gewend zijn ja en amen te zeggen op wat de juf zegt. Ze leren goed luisteren, te debatteren en op een respectvolle manier het met elkaar oneens te zijn. Het vak zou er voor iedereen moeten zijn. Net als godsdienst lessen waarin alle religies worden behandeld.

Ethische vragen
‘Waarom doen we iets voor anderen?’ ‘Is het oké om dieren in een dierentuin te stoppen?’ ‘Is liegen fout?’ ‘Mag je een belofte verbreken?’ Aan de hand van verhalen proberen de kinderen als groep antwoorden te geven op deze ethische vragen. Ik faciliteer in plaats van dat ik dicteer. Er bestaan geen goede of foute antwoorden. Niks leuker dan kinderen uit de tent te lokken.

Zieltjes winnen
Op het schoolplein wordt er over de ouders over gesmoesd omdat we geen ‘zieltjes mogen winnen’. De lessen zijn nu al zo populair dat er een wachtlijst is en we op zoek zijn naar nog meer docenten.

Uitsluiten
This is Australia. Het merendeel komt oorspronkelijk uit Engeland en religieus. Er heerst op de traditionele scholen het stigma van ‘zo doen we het nu eenmaal’. Pas nu vraagt men zich af waarom kinderen op een openbare school worden verdeeld op basis van religie, terwijl die scholen juist niemand zouden mogen uitsluiten. De manier waarop godsdienstlessen worden aangeboden wordt anno 2014 in heroverweging genomen.

Bron: SMH