Iedereen is gelijk op een openbare school in Australië.
Allemaal dragen de kinderen hetzelfde uniform en dezelfde schoenen. Sieraden
zijn niet toegestaan. Haren opgestoken met elastiekjes in de kleur van de
jurkjes.
De afkomst kun je
alleen raden als mama dochterlief in een Porsche afzet of haar kids uit een
roestige pick-up truck laat stappen. Wij zijn de enigen die op de fiets naar
school komen.
Religie-hopping
Op alle openbare
scholen wordt een uur per week godsdienstles gegeven. Op onze basisschool kun
je kiezen uit Anglicaans, Baha'i, Katholiek, Jodendom of Orthodox, maar het
niet de bedoeling dat je aan religie-hopping doet. Je gelooft in één ding, of
niet. Van andere godsdiensten hoef je niks te weten. Jammer als je moslim of
boeddhist bent, dan zul je naar een andere school moeten.
Nieuw curriculum
Kinderen in de
niet-religie-klas, zitten in een apart lokaal en krijgen geen les. Quiet time, noemen ze dat. Tot twee jaar
geleden was er een wet die het verbood dat deze kinderen iets zouden leren in
dat uur. Na jarenlang gepush door ouders die een zinvolle besteding wilden voor
hun kinderen, is er een curriculum ontwikkeld en goedgekeurd door het
ministerie van onderwijs. Sinds twee jaar wordt er het vak ‘Ethiek‘ aangeboden.
Wat een zegen!
Omslachtig
Let wel: als
ouder moet je eerst opgeven dat je kind in een niet-religie-klas wenst te komen
en pas dan ontvang je de brief met de vraag of jouw kind Ethiek lessen wil
bijwonen. ‘Waarom kun je niet naast het vakje Katholiek of Orthodox, een vakje Ethiek
aankruisen?’ vraag ik verbouwereerd. ‘Nee, dat mag niet. Het is niet toegestaan
om Ethiek te vermelden’, zegt het hoofd van de school en kijkt me streng aan.
Ik weet inmiddels dat het beter is om mijn mond te houden.
Respectvol oneens zijn
Ik ben sinds een
jaar docent ethiek. Als Nederlander in het buitenland ben je nou eenmaal gewend
om anders te denken. In deze lessen leren kinderen niet wát ze moeten denken
maar hóe ze moeten denken. Antwoorden zijn niet goed of fout en dat is een
nieuw fenomeen voor de meesten die gewend zijn ja en amen te zeggen op wat de
juf zegt. Ze leren goed luisteren, te debatteren en op een respectvolle manier
het met elkaar oneens te zijn. Het vak zou er voor iedereen moeten zijn. Net
als godsdienst lessen waarin alle religies worden behandeld.
Ethische vragen
‘Waarom doen we iets
voor anderen?’ ‘Is het oké om dieren in een dierentuin te stoppen?’ ‘Is liegen
fout?’ ‘Mag je een belofte verbreken?’ Aan de hand van verhalen proberen de
kinderen als groep antwoorden te geven op deze ethische vragen. Ik faciliteer
in plaats van dat ik dicteer. Er bestaan geen goede of foute antwoorden. Niks
leuker dan kinderen uit de tent te lokken.
Zieltjes winnen
Op het schoolplein
wordt er over de ouders over gesmoesd omdat we geen ‘zieltjes mogen winnen’. De
lessen zijn nu al zo populair dat er een wachtlijst is en we op zoek zijn naar
nog meer docenten.
Uitsluiten
This is
Australia. Het merendeel komt oorspronkelijk uit Engeland en religieus. Er
heerst op de traditionele scholen het stigma van ‘zo doen we het nu eenmaal’.
Pas nu vraagt men zich af waarom kinderen op een openbare school worden
verdeeld op basis van religie, terwijl die scholen juist niemand zouden mogen
uitsluiten. De manier waarop godsdienstlessen worden aangeboden wordt anno 2014 in heroverweging genomen.
Bron: SMH